Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Dansk maler

Født tirsdag den 10. juni 1862 i København
Død fredag den 11. juni 1937 på Løgismose, Haarby, Assens, Fyn

Mini-biografi: Var datter af en officer og samhørigheden med ægtefællen Harald Slott-Møller bevirkede at de blev vurderet som par. Men netop som kunstnerpar markerede de sig stærkt, i forbindelse med etableringen af Den fri Udstilling. I 1880'erne var Agnes Slott-Møllers malerier præget af P.S. Krøyers lys- og stemningsskildring, hvilket ses i maleriet Sommerdagen. I løbet af 1890'erne opstod idéen om at kunsten skulle udtrykke nationalfølelse samt historisk bevidsthed. Det kom til udtryk i motiver fra danske folkeviser. På trods af ønsket om at skabe national kunst, blev udsmykningen på Københavns Rådhus den eneste nationale opgave. Ligesom de engelske prærafaelitter, blev Agnes Slott-Møller inspireret af italiensk malerkunst fra 13.-15. århundrede. Blandt ægteparrets nærmeste venner, var kulturradikale som Georg Brandes samt Johan Rohde. Da Rohde tog initiativ til dannelsen af Den frie Udstilling, støttede parret det ivrigt, men i en fælles stræben mod et stilsøgende, intellektuelt maleri bragte de to kunstnere sig senere i 1890'erne, i opposition til de øvrige medlemmer, hvilket resulterede i et brud med Den frie Udstilling. Modstand samt kritik fik det kompromisløse par til, efterhånden at isolere sig og efter den såkaldte bondemalerstrid i 1907, hvor de især lagde sig ud med Fynboerne, blev de helt isolerede.