Kendtes Gravsted
Forside Biografier
Nyheder Portrætnyt
Denne dag Links
Rouletten Om siden

Søgning
Søg på navn:
Flere søgemuligheder

Persongrupper
Alle personer
Arkitekter & tegnere
Billedkunstnere
Efterlyste personer
Erhvervsfolk
Filmfolk
Forfattere
Journalister & Radio/TV
Kirkens folk
Kongehuse
Militær- og søens folk
Musikere & komponister
Politikere
Sangere
Scenefolk
Skolefolk
Skuespillere
Sports- og idrætsfolk
Videnskabsfolk
Øvrige personer

© www.gravsted.dk 2003, 2024

Østrigsk ingeniør, sektionschef og lokomotivkonstruktør

Født lørdag den 8. juni 1861 i Wien, Østrig
Død fredag den 17. marts 1916 i Semmering, Østrig

Mini-biografi: Var søn af en maskiningeniør ved Kaiserlich-Königlichen Österreichischen Staatsbahnen, gik 4 år på Teknisk Gymnasium i Wien og afsluttede sin eksamen med diplom og udmærkelse. Blev 1885 ansat på Wiener Maschinenfabrik som designingeniør, stod fire år efter som leder af afdelingen for lokomotivbyggeri og fik 1891 brug for sine kreative evner som ingeniøradjunkt på jernbanens tegnestue. Karl Gölsdorf udtænkte et mere effektivt startsystem for lokomotiver med compound motor og fandt ud af, at der ikke var større ulemper ved at damplokomotiver fik en højere kedel, vandt dog især berømmelse for opfindelsen af den såkaldte "Gölsdorf-aksel", en radialt glidende koblende aksel til damplokomotiver. Det første ottekoblede damplokomotiv kom i brug 1897, siden kom det tikoblede klasse 180, hvor første, tredje og femte aksel kunne glide sidelæns i rammen, dette gjorde at lokomotiver med komplicerede leddelte designs blev overflødige. Det mest berømte er ekspreslokomotivet nummer 310, som er blevet udødeliggjort på et østrigsk frimærke og i dag befinder sig på Strasshoff Jernbanemuseum. Gölsdorf arbejdede efter det princip, at man ikke kan spare et ton vægt på et lokomotiv, men man kan spare et kilo tusind steder. Blev 1910 udnævnt til dr.ing. ved den tekniske skole i Hannover.